5 praktijktips over samenwerken rond zorgmijders
Gepubliceerd op: 25-03-2019
Een zorgmijder is iemand die zelf niet om hulp vraagt of zorg niet wil accepteren. Maar wat doe je als een zorgmijder na ontslag uit het ziekenhuis de belangrijke nazorg weigert? Accepteer je die beslissing? Of is het verstandig andere professionals erbij te halen, om te voorkomen dat het erger wordt? En welke informatie deel je dan over de cliënt? Hieronder 5 tips uit de praktijk over samenwerken rond zorgmijders.
Deze tips werden verzameld tijdens een bijeenkomst van de BeterOud-leergemeenschap ‘Lokaal samenwerken’. Op deze bijeenkomsten waren 50 professionals en oudere vrijwilligers aanwezig. Deze vrijwilligers ondersteunen en zorgen voor ouderen. Tijdens de bijeenkomst werd kennis uitgewisseld over verschillende uitdagingen bij samenwerken met eerstelijnszorg.
Lees ook het andere artikel dat gaat over deze bijeenkomst. Hierin staan 4 tips over beter samenwerken met eerstelijnszorg’.
Tip 1: Praat met de cliënt waarom die geen zorg wil
Er zijn verschillende redenen waarom een cliënt geen zorg wil:
- Misschien heeft de cliënt angst voor pijn.
- Misschien wil de cliënt liever niet opnieuw veel vreemde mensen om zich heen.
- Of misschien heeft de cliënt last van schaamte.
Als je erachter komt waar de cliënt zich zorgen om maakt, kun je veel makkelijker inspelen op de vragen en wensen. Vraag daarom goed door waarom iemand nazorg mijdt. Het helpt als je hiervoor de tijd neemt en er een goede sfeer is.
Tip 2: Benoem het zorgaanbod anders
Soms kun je andere woorden gebruiken, zoals woorden die passen bij wat iemand graag doet na het herstel. Spreek bijvoorbeeld over ‘wat er nodig is om weer zelf boodschappen te doen’, in plaats van ‘wondverzorging’. Kijk wel goed wat de persoon zelf belangrijk vindt. De één vindt boodschappen doen belangrijk. De ander gaat graag elke woensdag naar een activiteit.
Tip 3: Vraag collegiaal advies en hulp
Krijg advies via collega's. Dit kan altijd anoniem. Het helpt je om goed te bedenken hoe je het beste te werk kan gaan. En vraag je af of iemand anders in het netwerk van de cliënt meer bereikt bij de zorgmijder? Bijvoorbeeld de informele zorg, familie of de huisarts?
Tip 4: Wees transparant over wie je informeert
Bij zorgmijders is het soms nodig om andere professionals te informeren. Denk bijvoorbeeld aan de huisarts. Doe dat nooit achter de rug van de cliënt om en vertel de cliënt wie je informeert. Leg ook uit waarom je dat nodig vindt.
Tip 5: Deel je zorgen met de cliënt
Kom je er met de eerdere tips niet uit? Maak dan je eigen zorgen bespreekbaar met de cliënt en zijn netwerk. Leg uit waar je verantwoordelijk voor bent en wat de gevolgen zijn van het vermijden van de zorg. En probeer samen een oplossing te zoeken die voor iedereen werkt. Let er natuurlijk wel op dat het niet jouw probleem is. Maak juist duidelijk dat je graag ziet dat iemand weer zijn eigen zaken regelt. Zonder hulp van anderen.