5 tips om eenzaamheid te herkennen
Gepubliceerd op: 22-09-2022
Eenzaamheid is niet altijd makkelijk te herkennen. Herken je het wel, dan kan het lastig zijn om er iets mee te doen. Want hoe begin je over eenzaamheid bij mensen die daar zelf niet snel over praten? We geven je een aantal tips over hoe je dit gevoelige onderwerp toch bespreekbaar kunt maken.
Tip 1: Vraag altijd ‘met een omweg’ naar eenzaamheid
Stel hiervoor open vragen. Voorbeelden van open vragen zijn:
- Wat houdt u bezig?
- Waar heeft u behoefte aan?
- Over welke contacten bent u tevreden?
- Wanneer heeft u voor het laatst een knuffel gehad?
- Wat heeft u afgelopen weekend/feestdag gedaan?
Het antwoord op zulke vragen biedt vaak een start om te ontdekken wat een eenzaam iemand graag wil. Heb je meer inspiratie nodig? Bekijk dan eens deze gesprekshandleiding van V&VN.
Tip 2: Besteed extra aandacht aan belangrijke levensmomenten
Er zijn verschillende belangrijke momenten in het leven van ouderen. Denk aan het verlies van een dierbare of de aankomende feestdagen. Deze momenten kunnen een begin zijn voor het gesprek.
Tip 3: Luister met aandacht
Luister met aandacht en wees oprecht nieuwsgierig naar de ander. Straal rust uit in het contact. Dan voelt de ander zich veilig bij jou en hoor je wat iemand nodig heeft om (weer) van betekenis te kunnen zijn.
Tip 4: Denk niet direct in oplossingen
Denk niet direct in oplossingen en neem je cliënt niet alles uit handen. Soms is het ook goed om gewoon een gesprekspartner te zijn. Probeer je cliënt uit te nodigen of te motiveren zelf een eerste stap te zetten om de eenzaamheid te doorbreken.
Tip 5: Zorg voor vertrouwen
Als iemand eenzaam is, kan die persoon zich daarvoor schamen. Ga hier voorzichtig mee om. Lees hier tips over omgaan met eenzaamheid. In gesprekken met je cliënt bouw je een band op rond een kwetsbaar onderwerp. Dit kan je niet zomaar overdragen aan iemand anders. Bekijk daarom vanaf het begin wie je bij deze cliënt kunt betrekken. Zo hoeven mensen niet telkens opnieuw hun verhaal te vertellen.
Bedenk voordat je bepaalde onderwerpen bespreekt of dit het juiste moment ervoor is. Is je cliënt klaar voor dit gesprek of een volgende stap? Overleg ook altijd de conclusies van een gesprek met de cliënt zelf.