Partnerschapsmodel voor onderzoek
Gepubliceerd op: 15-03-2019
In zogeheten ‘lerende gemeenschappen’ hebben ouderen en onderzoekers ervaringen gedeeld. Participatie wordt daarbij opgevat als partnerschap tussen professionals en ouderenvertegenwoordigers vanuit een gelijkwaardige positie.
Samen leren
Een belangrijk inzicht was dat de inzet van ouderen alleen niet voldoende is om ouderenparticipatie te laten slagen. Een passende houding en vaardigheden en de juiste communicatiestijl en inzet van de professionals zijn minstens zo belangrijk. Door hen te betrekken bij de lerende gemeenschappen, wordt hun (praktische en theoretische) kennis over participatie vergroot.
Ideale samenwerking
Het project leverde het volgende op:
Een door ouderen(-vertegenwoordigers) en netwerkcoördinatoren opgestelde ideale voorstelling van samenwerking tussen ouderen, onderzoekers en professionals.
Inzichten in het proces om dat te bereiken.
Inventarisaties van de stand van zaken in een aantal netwerken.
Een landelijke en lokale dialoog over hoe participatie van ouderen zou moeten worden vormgegeven.
Download
Aan de slag
Op de website Partnerschapskaart lees je meer over dialoogmethode. Deze methode wordt gebruikt voor het vorm geven van samenwerkingsrelaties. Het materiaal, zoals een facilitatorshandleiding, bestanden voor werkmateriaal en handouts zijn hier vrij beschikbaar.