10 praktijktips om ouderen te betrekken bij projecten
Gepubliceerd op: 28-12-2020
Meer veerkracht, Langer thuis draaide om projecten die een duurzaam effect hebben op de veerkracht en kwaliteit van leven van alleenstaande ouderen. Zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig en op een prettige manier thuis kunnen wonen. Meedoen en bewegen, daar draaide het allemaal om bij de projecten van het FNO-programma.
Hoe bereik je ouderen?
Binnen dit programma is kennis opgedaan in meer dan honderd projecten. In deze factsheet delen we praktische tips voor projecten voor en van ouderen: hoe bereik je ouderen, hoe motiveer je hen om naar je activiteit te komen en hoe hoe stimuleer je hen om te blijven meedoen?
10 tips uit de praktijk voor ouderenprojecten
1. Maak het persoonlijk
Zorg voor een vaste persoon als aanspreekpunt. Neem de tijd om een vertrouwensband op te bouwen. Wees aardig en overtuigend. Toon humor en straal rust en positieve energie uit. Reageer snel op belangstelling.
2. Houd het laagdrempelig
Geef antwoord op vragen of twijfels die bij ouderen leven. Bied maatwerk: bedenk samen met ouderen creatieve oplossingen voor eventuele obstakels. Kleinschalige activiteiten werken vaak goed. Ook moet je activiteit liefst interactief zijn en niet te lang duren. Maak het vrijblijvend: geef ouderen de mogelijkheid om eenmalig of af en toe mee te doen, zorg dat ze zich niet vooraf hoeven aan of af te melden en maak het niet te duur. Laat je activiteit het hele jaar doorlopen; zonder zomer- of winterstops.
3. Let op de afstand
Zorg dat je activiteit op loop- of rollatorafstand is, organiseer je activiteit op een plaats waar ouderen al komen of regel zelf het vervoer. Zorg dat deelnemers niet alleen hoeven te gaan, bijvoorbeeld met een ophaalclubje. Je locatie moet toegankelijk zijn voor mindervaliden.
4. Positieve sfeer en onderling contactmogelijkheid
Gezelligheid is belangrijk. Stimuleer het onderlinge contact buiten de activiteit om, zoals koffie na afloop en het ontstaan van WhatsApp-groepjes.
5. Deelnemers als ambassadeurs
Goed voorbeeld doet goed volgen. Vraag deelnemers en vrijwilligers het bestaan van je project door te vertellen. Vraag bijvoorbeeld of iedereen één persoon uit zijn of haar eigen buurt of netwerk wil werven.
6. Werk samen
Geef andere partijen informatie over je project. Sluit aan bij bestaande en informele netwerken. Zorg dat ze je kennen en noemen bij ouderen. Sluit aan bij activiteiten van anderen om je project onder de aandacht te brengen.
7. Communicatie via bekende mensen en kanalen
Maak contact via bekende mensen, ontmoetingsplekken en instanties Sluit aan bij koffieochtend of dagbesteding, ga langs bij buurthuis, bibliotheek, sportvereniging en kerk. Informeer lokale ondernemers. Denk ook aan samenwerking met een lokaal bekende oudere, de gemeente of andere autoriteit en zorgverleners en instanties die achter de voordeur komen. Huisartsen zijn vaak succesvol in het bereiken van ouderen. Probeer (klein)kinderen, buren en mantelzorgers te bereiken.
Ontwijk ingewikkelde of negatieve woorden
Houd ook rekening met laaggeletterdheid. Vermijd het gebruik van ingewikkelde woorden en jargon. Gebruik het woord ‘wandelen’ in plaats van ‘bewegen’ en ‘bewegen’ in plaats van ‘sporten’. Vermijd het woord valpreventie en formuleer positief: gezellig, plezier, koffie, groep, begeleiding, laag tempo, eigen inbreng, genieten van.
8. Maak herkenbare materialen
Check je communicatie-uitingen bij ouderen zelf. Geef heldere informatie over wat je project inhoudt, waar het is, hoe je er kan komen en hoe duur het is. Omschrijf ook duidelijk voor wie het is en op welk niveau. Stel tevens je vaste contactpersoon voor, met foto en telefoonnummer. Laat ouderen hun eigen verhaal vertellen als aanvulling op deze concrete informatie. Vraag een lokaal bekende oudere als ‘gezicht’ voor je wervingsmateriaal.
9. Gebruik de juiste kanalen
Schrijf een artikel (mét foto) voor het huis-aanhuisblad of de lokale krant en probeer genoemd te worden op de lokale radio of tv. In regionale kranten staat ook vaak een activiteitenkalender waarin je je projectactiviteiten kunt laten opnemen. Ouderen komen vaak op websites als Seniorenweb en 50plusnet. Overweeg ook te werven via (ouderen)verenigingen, ouderenbond en patiëntenverenigingen.
10. Zet ouderen centraal
Ga uit van wat ouderen kunnen, haal bij hen op wat zij willen en beweeg daarin mee. Je activiteit moet aansluiten bij hun kennis en talenten, hun nieuwsgierigheid opwekken en als zinvol worden ervaren. Achterhaal hun behoefte door goed te luisteren. Laat je project een aanvulling zijn op bestaande projecten in de buurt. Zorg dat ouderen kunnen helpen bij de organisatie. Misschien ziet iemand een rol als vrijwilliger wel zitten. Vraag aan ouderen of ze je willen helpen achter de schermen.
Meer informatie
- Bekijk de factsheet (zie Download)
Downloads