Online tool 'Professioneel begeleiden van levenseindevragen'
Gepubliceerd op: 21-03-2019
Het gesprek aangaan over levenseindevragen zorgt ervoor dat cliënten op tijd betekenis aan de laatste levensfase geven. Wie wil er niet een waardig einde? Met de online leerinterventie leren zorgprofessionals en vrijwilligers in de thuiszorg hoe ze aandacht geven aan levensvragen. En op welke manieren ze dit kunnen doen. Zorgmedewerkers leren in praktische cases wat de consequenties van hun handelen zijn.
Ouderen denken mee over leerinterventie
Bij de ontwikkeling van de tool krijgen ouderen veel inspraak. De coalitie stemt de tool af op de leerbehoeften van de zorgprofessionals en de wensen van cliënten. De leerinterventie biedt ondersteuning bij praktische dilemma's en problematische situaties en sluit hierdoor aan bij de praktijk met herkenbare situaties.
Er zijn al veel praktijkvoorbeelden, materialen en tools die helpen bij het gesprek, maar deze kennis wordt weinig benut. Organisaties maken onvoldoende tijd en ruimte vrij, maar ook vinden zorgverleners het vaak lastig om zin- en levenseindevragen te signaleren. Daar is ook een achterliggende reden voor: ze durven hun eigen sterfelijkheid niet onder ogen te zien. De leerinterventie moet hierbij helpen.
Van Betekenis tot het Einde
Dit project wordt uitgevoerd onder de vlag van de coalitie Van Betekenis tot het Einde. De coalitie heeft de komende jaren als doel dat burgers tijdig spreken over de laatste levensfase. Meer informatie over de coalitie: www.ikwilmetjepraten.nu. Rinske Boomstra is contactpersoon:r.boomstra@vilans.nl.
Meer over dit thema op de themapagina Zingeving